Grøn te - Hvad er...

Grøn te er det samme som sort te, blot er den ikke forarbejdet så meget som den sorte te. Derved bevarer den grønne te de fleste af de vitaminer og mineraler, der helt naturligt er i et teblad.

Grøn te er nemlig ikke fermenteret. Dvs at den ikke er gæret. Det er fermenteringsprocessen (gæringen) der gør, at sort te bliver sort – og at den smager som den gør. Den grønne te er så at sige mere naturlig……..

Det at fremstillingen af grøn te følger naturen, bevirker også, at den tein (koffein), der er i grøn te afgives langsomt. Det er sundere, end den koffein en kop kaffe straks afgiver. Så selv om der egentlig er mere tein i grøn te end både i sort te og kaffe, er den altså sundere for kroppen.

Grøn te produceres hovedsagelig i Japan, Kina og Taiwan (Formosa). Ligesom al andet te fra disse områder, indeholder grøn te meget lidt garvesyre. Derimod indeholder den en lang række vitaminer og mineraler, som gør, at der er blevet skrevet mange bøger og artikler om grøn te og dens sammenhæng med helse og sundhed.

Uden at ende i de helt store medicinske udredelser har vi hørt, at regelmæssig indtagelse af grøn te skulle virke fremmende på fordøjelsen og immunforsvaret. Samtidig skulle grøn te kunne virke afslappende – eller stimulerende, hvis det er det, man ønsker. (Det varierer man ved hjælp af trækketiden – jo længere trækketid, jo mere afslappende virkning).

Grøn te findes nu også med forskellige olier og bær/blade/frugtstykker. Det ændrer intet ved grøn te's egenskaber – men gør blot, at grøn te også bliver tilgængelig for de, der drikker andet end ren/klassisk te. Du kan f.eks. få grøn te med naturlig orange eller citron – eller med japansk krisebær. Mulighederne er mange…….

 
Grøn te - Vidste du at...

• grøn te er specielt god sammen med f.eks. stærkt krydret mad, stærke oste, fisk, let mad, f.eks. salat

• du kan komme et par blade grøn te m/ f.eks. jasminblomster i vandet, når du skal koge ris eller pasta.

• når du koger fisk, kan lidt te sammen med urter og krydderier give en rigtig god "suppe-visk".

• frugt og is til f.eks. desserter kan med held dyppes i lidt te for at give en spændende smag.

• grøn te er godt for fordøjelsen - og derfor også en fremragende nydelse efter et måltid.
 
Grøn te - Hvad gør jeg

Grøn te – om den drikkes som den er eller med smag i – bør nydes ren og uden mælk og/eller sukker. Den fine smag og delikate aroma vil nærmest drukne, hvis man udsætter den for det!

Grøn te har en meget karakteristisk smag. Det er også derfor, at man har udvidet sortimentet med olier o.lign. For at gøre den mere lig de teer, vi normalt drikker i Vest-europa. Hvis du synes, grøn te virker bitter og "grov", skulle du prøve at hælde den første portion ud! Det lyder lidt voldsomt, men jo flere gange du hælder vand over grøn te, jo mildere bliver smagen – så prøv dig frem. Måske kan du vænne dig til smagen – og efterhånden finde glæde ved at drikke en kop grøn te. Det er ganske vist – det er en ren fornøjelse.

Hvis du vil have det optimale ud af din grønne te, bør du, når vandet har kogt, lade det stå et par minutter, så temperaturen falder til ca. 60-80 grader celcius. Grøn te har bestemt ikke godt af at få spilkogende vand hældt over sig ligesom sort te.

Samtidig skal du være opmærksom med doseringen. Du kan nemt komme til at fylde for meget på. Alt for mange blade i forhold til vand er en meget dårlig kombination. Som tommelfingerregel bør du egentlig altid hælde tilbage i din tedåse, når du doserer. Man er generelt tilbøjelig til at dosere for meget. Prøv dig frem – og endelig, lad aldrig tebladene blive mast sammen i et lille te-æg. Lad dem enten ligge direkte i kanden eller koppen – eller brug et stoffilter, så tebladene rigtig kan folde sig ud og afgive deres herlige smag og aroma.

De skal også tænke på, at grøn te ikke behøver at trække i lang tid. Igen er det individuelt – men jo længere trækketid, jo mere bitter vil den forekomme. Prøv at lade en kande trække mellem 4 og 5 minutter – og en kop/et glas mellem 2 og 3 minutter.